Det blev Kjeld Abell (1901-61), som for alvor bragte dansk teater ajour med europæisk modernisme. Hans skuespildebut, Melodien der blev væk (1935), var et vitalt brud med gamle konventioner, og i de kommende år skulle Abell blive en enestående fornyer både i form og tematik. Det dramatikerfysiognomi, der tegnede sig op gennem 30'erne, 40'erne og 50'erne, var imidlertid uhyre sammensat. I Abell mødtes ikke blot billedkunstneren og dramatikeren, men også fransk artisteri og dansk romantik, ja endog modernisme og biedermeier. Han fik det romantiske prædikat teaterdigter, og hans kunstneriske form lå milevidt fra den kulturradikale funktionalisme. Men samtidig var han en del af den kulturradikale kreds og forbandt sig utvetydigt med de kulturradikales anti-autoritære oprør og anti-nazistiske kulturkamp. Abell blev en vigtig stemme i tidens eksistentielle og politiske debat, og i den egenskab blev han både elsket og forkætret.

Vejviser

Værket Dansk litteraturs historie i fem bind udkom i årene 2006-2009. Teksten ovenfor er kapitlet Teatret bliver moderne - Kjeld Abell.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig